گزارشی از ملاقات با یک عضو پارلمان هالند مرتبط با معضلات پناهجویان افغان در این کشور
ع. بصیر دهزاد ع. بصیر دهزاد

روز جمعه 17 اگست  با اساس دعوت قبلی یکی از اعضای حزب کارگر هالند ، عضو فعلی در پارلمان این کشور در یک جمع آمد تعداد از افغانان در سالون آرزو در شهر بیفرویک اشتراک نمود . " رنی ریکور"  در لست کاندیداتوری حزب کارگر برای پارلمان آینده  نیز قرار دارد. انتخابات هالند بتاریخ دوازدهم سپتامبر امسال برگزار میگردد.

هدف از دعوت این نماینده پارلمان در آن بوده است که موقعیت حزب کارگر پیرامون حل معضلات مختلفه افغانان ما در این کشور، بخصوص معضلات پناهنده گان افغان در هالند  واضیح گردد.

در این نشست با آنکه  تعداد افغانان ما آنچه قبلاٌ وعده داده شده بود و پیشبینی میگردید با کمال تاٌسف کم بود ولی آنچه را در یک برنامه هدفمندانه  تنظیم نموده بودیم  با نتایج  مثبت و امید های تازه  انجام داده شد.

ما امید داشتیم تا همه آنان که خود به مشکل  پناهنده گی مواجه اند  و یا خود را عمل بردار دفاع از حق مشروع هموطنان میدانند در این محفل گرد هم بیایند تا ما شمه کوچک از شعار های مانند منافع علیای مردم مظلوم را و در دفاع از یک حق مشروع یک هموطن در این کشور در عمل ببینیم و امید های ما با " همسوئی ها، وحدت ها و ائتلاف ها بخاطر کشور و هموطن در اینجا و آنجا بیشتر میگردید.

مطمئناٌ این برنامه به هیچ وجهه ابتکار کدام سازمان سیاسی و یا بخاطر کدام سازمان سیاسی سازماندهی نگردیده بود. با وضاحت هم باید روشن ساخت که این برنامه کدام حرکت مبنی بر زمینه سازی برای کمپاین انتخاباتی هم نبوده است، صرفاٌ یک زمینه سازی به موقع به خاطر بالا کشیدن معضلات هموطنان ما برای حلقات سیاسی و تعین کننده پالیسی ها درهالند بوده است. این آن  موقع است که طلسم های عاملان کینه و دشمنی و نفاق در هالند شکسته شده . چهل شهردار و تعداد زیاد سیاسیون و احزاب سیاسی و سازمانهای بین المللی مدافع حقوق پناهنده گان و حقوق بشر تمایل به حل معضلات پناهنده گی هموطنان ما قرار دارند. " ما" هم نباید بخاطر حل معضلات دردناک هموطن خود ما گوشه گیر نشسته قضا یا را دنبال نمائیم.

قابل یاد آوری و سپاسگزاری میدانم که  ما در این برنامه همکاری و پشتیبانی اتحادیه انجمن های پناهنده گان افغان در هالند و مخصوصاٌ محترم ولی محمد شاهپور،  انجمن حقوقدانان افغان در اروپا اخصاٌ دانشمند محترم پوهاند داکتور غلام سخی مصئون، انجمن افغانان در شهر الکمار " پیوند"، شورای سراسری زنان افغان در هالند و انجمن هزاره ها در هالند و متصدی سالون آرزو محترم شریفی را با خود داشته ایم. از محترم شریفی بخاطر در اختیار گذاشتن سالون شان با تمام امکانات تخنیکی بصورت رایگان اظهار تشکر مینمائم.  

چرا ما این برنامه را با یک عضو از حزب کارگر انتخاب نمودیم؟

با آنکه حزب کارگر در سال 2007 با یک برنامه عفو عمومی " جنرال پردون"  27000 پناهجو ( منجمله حدود 13000 افغان) را در کشور هالند صاحب حق اقامت پناهنده گی ساخت، از دادن حق پناهنده گی برای اعضای خانواده های هموطنان ما که در تحت شرایط ماده" 1-  اف " قرار دارند، دفاع نمود ولی معضله" 1 -اف" در سال 1997 در زمان بالا گرفت که " خانم شمتز" سکرتر دولتی وزارت عدلیه از همین حزب نقش عمده را داشت . در حالیکه سه  حزب دیگر مانند حزب سوسیالیست، حزب سبز ها و حزب دی-66 قبلاٌ طرفدار حل معضلات پناهنده گی افغانان از جمله معضله " 1- اف" بوده اند.

ما هدف داشتیم ، خواستیم و موفق هم شدیم که در یک فضای دیگر و ثمر بخش تر  مشکلات و حالت دردناک و جگر خراش هموطنان ما در هالند را مطرح نمائیم.

ما این کار را انجام دادیم به همان هدف که " ما از تمام حقوق مشروع و قانونی هموطن خود بدون تبعض و تفاوت دفاع مینمائیم" . این ادامه 16 بار مظاهره در مقابل پارلمان هالند ، دو ملاقات با سکرتر دولتی وزارت عدلیه هالند و سه بار دادن قطعنانه به کمسیون دائمی عدلیه و امور مهاجرین پارلمان هالند، بوده است. آخرین قطعنامه از نام اتحادیه انجمن های پناهنده گان افغان هالند تقریباٌ دو ماه قبل به پارلمان تقدیم گردید.

در برنامه روز جمعه که از ساعت 2 الی ساعت 5 عصر ادامه یافت، در اول ضمن اظهار تشکر و قدردانی از حضور یابی آقای ریکوور گردید. بر طبق برنامه و اجازه دوستان برای من این فرصت داده شده بود تا معلومات وسیع در مورد معضلات پناهنده گان افغان در هالند  ارائه نمایم، از جمله معضله خانواده های افغان که در عالم بی سرنوشتی سالها در کمپ های پناهنده گی در حالت رقتبار زنده گی میکنند، معضله جوانان زیر سن هژده که بدون سرپرست در هالند انتظار اقامت قانونی را میکشند ولی در حالت تهدید فرستادن دو باره به افغانستان قرار دارند، موضوع اطفال که در شرایط این کشور بزرگ شده اند ولی مستحق پناهنده گی هنوز شناخته نشده اند ، معضله پناهنده گی زنان افغان که نظر به شرایط تبعیضی و خشونتبار در افغانستان به هیچ صورت نباید دو باره به افغانستان فرستاده شوند . همچنان نظر و وضعیت زنان در افغانستان مستحق دادن جواب پناهنده گی اند.

روی معضله هموطنان ما که تحت شرایط ماده 1- اف از حقوق پناهنده گی و تمامی حقوق اولیه انسانی  در انواع محرومیت ها و دردناک ترین شرایط قرار داده شده اند که کاملاٌ در تناقض با مبانی حقوق بشری و کنوانسیون های بین المللی منبی بر تضمین و حمایت حقوق اولیه بشری اند، توضیحات بیشتر و گسترده تر داده شد. توضیحات ما با تعداد از مثال های زنده از واقعیت های دلخراش و غیر انسانی که توسط  مقامات امنیتی و عدلی هالند انجام و عملی گردیده اند، همراه بود.

( برای معلومات بیشتر روی مساٌله 1- اف به مقاله هذا مراجعه نمائید: http://www.vatandar.at/basirdehzadf1

نظر به اینکه تعداد زیاد سوالات قبلاٌ از طریق پست الکترونیکی  به آدرس اینجانب مواصلت نموده بودند،  تعداد از سوالات قبلاٌ ترتیب گردیده بود و موقعیت و سیاست حزب کارگر در قبال انها به سوال گرفته شده بود.

بعداٌ رشته صحبت به آقای " ریکوور" داده شد تا ضمن توضیح برنامه انتخاباتی حزب کارگر ، موقعیت حزب اش را پیرامون حل معضلات پناهنده گی افغانان در هالند توضیح نموده روشن سازند.

ایشان در مورد مساٌله معضله " 1-اف" موقعیت حزب کارگر را چنین توضیح نمودند که این معضله اکنون یکی از سوالات روز اعم در اطلاعات جمعی است و هم به مباحث میان احزاب سیاسی و پارلمان تبدیل گردیده است . او اعتراف نمود که دیدگاه های فردی و رسمی در احزاب از هم دارد فاصله بیشتر میگیرد. وی گفت که خود به تعداد از دوسیه های متذکره اشنائی کامل دارد. وی تعداد زیاد دوسیه های " 1- اف را در محکمه امستردام، جای که وی قبلاٌ بحیث قاضی ایفای خدمت میکرد، اشنائی دارد. وی در مورد موقعیت حزب کارگر پیرامون این مساٌله توضیح داد که فرکسیون پارلمانی این حزب در پارلمان دو سال قبل ایجاد یک کمسیون خاص را که با محتوای این مساٌله اشنائی کامل حقوقی داشته باشد و ضمناٌ دارای صلاحیت کامل تصمیمگیری باشد را به کمسیون پارلمانی پیشنهاد نمود تا دوسیه های مربوطه بصورت انفرادی مورد بررسی قرار گیرد و برای مستحقین جواب پناهنده گی داده شود ولی نسبت مخالت احزاب راستگرا در پارلمان نتوانستند با اکثریت به فیصله مثبت نائل گردد. وی با وضاحت گفت که این حزب با همین طرح هنوز پا برجا است ولی وعده نداد که آیا در مورد واقعیت بودن و یا غیر واقعی بودن گزارش رسمی 29 فبروری 2000 وزارت خارجه هالند تحقیق جدید صورت خواهد گرفت.

وی اظهار امیدواری نمود تا حزب کارگر درپارلمان جدید موفق شود باز هم این طرح را در پارلمان مطرح و به یک راه حل برسد.

در مورد اطفال زیر سن هژده و اطفال که در این کشور سال های زیاد زنده گی نموده به کلتور ، زبان و شیوه زنده گی هالند عادت نموده اند ، موقعیت روشن دارد و آن انیکه این اطفال باید اجازه اقامت داشته باشند و به انکشاف مصئون جسمی و روانی خود در این کشور ادامه دهند و مورد حمایت حکومت هالند قرار گیرند. وی تذکر داد که در این مورد دو سال قبل یکجا با حزب اتحاد عیسوی ( کرستن یونی) قانونی را در حمایت از این اطفال به تصویب پارلمان رسانیده است. این ابتکار حزب کارگر بوده است.

در مورد سوال مبنی بر ایجاد شرایط آسان کار برای خارجیان  وی توضیح داد که مشکل کار اکنون به یک مساٌله جدی تبدیل شده است ولی کار برای همه و ایجاد کار در موسسات تولیدی یک برنامه مهم حزب کارگر است ولی یک خارجی هم خود باید به کلتور و زبان هالندی آشنائی داشته باشد تا با آمر و همکاران رابطه و تماس خوب را ایجاد نمائید. در غیر آن مشکل است به نیاز های یک کارفرما و فضای کاری خود را توافق داد.

در مجموع وی این مساٌله را وضاحت داد که موضوع پناهنده گی مربوط به مشکل انفرادی یک پناهجو میباشد که باید دلائل مقنع برای پناهنده گی داشته باشد. حزب کارگر میخواهد پروسه پناهنده گی را کوتاه تر سازد و برای پناهجو در مدت کوتاه وضاحت دهد که شخض میتواند از حق پناهنده گی برخوردار گردد یا نه. وی پروسه طولانی پناهنده گی را که پناهجویان سالها در بی سرنوشتی باقی میمانند ،غیر انسانی و غیر قابل قبول دانست.

در بخش بعدی حاضرین موقع یافتند تا خود سوالات شان را مطرح نمایند. یکی از جوانان با دانش ما ادریس جان الکوزی سوالات همراه با نقاط نظر شان را پیرامون مساٌله 1-اف با دیدگاه حقوقی مطرح نمودند که آقای "ریکوور" عمیقاٌ تحت تاثیر توضیحات ادریس الکوزی قرار گرفت. دریس الکوزی کمیته را از طریق فیس بوک به اشتراک 240 تن از جوانان افغان ایجاد نموده است.

یکی از هموطنان رنجدیده ما که قبلاٌ بحیث داکتر در شفاخانه امنیت دولتی وقت ایفای خدمت مینمود با احساسات قابل درک حرف هایش را گفت. وی فعلاٌ بدون جواب پناهنده گی و تحت تاٌثیر ماده 1- اف نه تنها از تمام حقوق ، تاٌمینات معیشتی و صحی محروم است ،بخاطر " غیر مطلوب" بودن چند ماهی را در زندان سپری نموده  است، کنون به امراض مختلفه صعب العلاج مبتلا است. درد دل وی که ناشی از تحمیل یک حالت غیر انسانی و آنهم بنا بر ارائه معلومات های غیر واقعی و غرض آلود عمال کینه ، دشمنی و نفاق به این حالت مواجه شده که هیچ گونه توجهی ندارد.

در ختم از آقای ریکوور بخاطر توضیحات وسیع و موضع حزب کارگر پیرامون معضلات افغان ما در هالند اظهار سپاسگذاری و قدردانی صورت گرفت. آقای ریکوور از چنین یک برنانه اظهار خوشی نمود و گفت که عمیقاٌ تحت تاٌثیر فضا و سوالات و بیان معضلات قرار گرفته است و خود را مسئول میداند تا همه مسائل را با خود برده با حزب و فرکسیون پارلمانی حزب خود مطرح نماید.

ممکن برای خواننده محترم این سوال مطرح گردد که چرا این ملاقات بیشتر بالای مساٌله تطبیق ماده 1-اف بالای هموطنان ما در هالند متمرکز بوده است. اولا ممکن مقاله که در بالا ریفرنس داده شده به بیشترین سوالات پاسخ خواهد داد. ولی موضوع معضله افغانهای تحت شرایط ماده 1- اف از مدتی پیوسته و مکرر در جراید، روزنامه ها ، اخبار و تبصره های رادیو و تلویزیون انعکاس میابد. مشکل پناهنده گی فامیل محترم نایب زی  معضله  تطبیق ماده 1- اف بلای بیش ار 1200 افغان در هالند و انعکاس وسیع  آن در وسایل اطلاعات جمعی دیدگاه های احزاب سیاسی و نهاد های مدنی، حقوق بشر و سامان پناهنده گی و همچنان نهاد های بین المللی را تغیر داده است و کمیساری امور پناهنده گان ملل متحد با وزارت خارجه هالند در یک تفاوت نظر قرار دارد.کمیساری ملل متحد  و سازمان عفو بین المللی طرفدار تحقیق روی واقعی بودن معلومات های مشکوک که از منابع آی اس آی پاکستان و حلقات افغانی در پاکستان و هالند بدست آمده اند، از جانب وزارت خارجه هالند میباشند. اکنون قرار معلومات های حکومت افغانستان هم برای تحقیق روی معلومات های مشکوک در گزارش وزارت خارجه هالند سال 2000 ابراز آماده گی نموده است.

آنچه در مقاله مجله نیدرلند آزاد  (فری نیدرلند)در 22 فبروری 1997 در مورد  موجودیت به اصطلاح مجرمین جنایات جنگی افغان در هالند تحریر یافته بود ، در مقاله جدید عین مجله در 29 می 2012 بکلی رد گردیده است. در این مقاله نام یکی از افراد یک حلقه معین که در مورد افغانان ( بر اساس یک قرارداد ) معلومات جمع آوری میکرد و به مقامات مختلفه هالند انتقال میداد ، تذکر یافته است. اسمی شخصی بنام "حلیم تنویر" نام برده شده است که وی یکجا با چند تنی دیگر از افغانان در کشور هالند معلومات جمع آوری مینمودند و به مقامات هالندی انتقال میدادند.

برای معلومات بیشتر مراجعه نمائید به:  http://www.vn.nl/Archief/Politiek/Artikel-Politiek/Vervolg-ons-dan.htm

یک نماینده پارلمان هالند از حزب سبز ها " توفیق دیبی" یک هفته قبل نامه که در آن دو حزب دیگر یعنی " دی 66 و حزب کارگر" نیز امضاٌ نموده اند به محکمه حقوق بشر اروپائی ارسال نموده و تقاضا نموده تا فرستادن افغانان تحت ماده 1- اف به تعلیق در آورده شود. وی حل مساٌله 1- اف را وظیفه پارلمان جدید و وزیر آینده امور خارجیان و پناهنده گی میداند.

همچنان 40 شهردار از شهرداری های هالند ( از جمله شهرداری های بزرگ مانند امستردام، روتردام و اوترخت) طی نامه که بتاریخ 17 اگست در روزنامه معتبر " تراو" به نشر رسیده است از حکومت آینده هالند تقاضا نموده اند که معضله افغانان تحت ماده " 1-اف" را بزودترین فرست حل نمایند. آنها تقاضا نموده اند که حتی این مسآله بحیث یک موضوع مورد بحث قبل از تشکیل کابینه قرار گیرد.

برای معلومات بیشتر: http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3302262/2012/08/17/Regel-pijnlijk-dossier-Afghaanse-vreemdeling.dhtml

آمار دوسیه های افغانان تحت شرایط 1- اف: منبع نامه وزیر امور مهاجرین و خارجیان به پارلمان تاریخ 1 جولای 2012.

در کشور هالند در فعلاٌ حدود 190 نفر افغان زنده گی میکنند که تحت شرایط 1-اف پناهنده گی شان رد گردیده است. این دوسیه ها مربوط افراد میگردد که یا در اورگانهای خاد و واد کار میکردند ویا نسبت دلایل دیگر تحت همین ماده مستحق پناهندگی شناخته نشده اند. ( توضیح نویسنده: در این کتگوری تعداد از اعضای ح.د.خ.ا- حزب وطن، افسران پولیس، دو تن از استادان دانشگاه ، چند تن کارمندان عادی وزارت عدلیه، چند تن از خانم ها و دو تا سه افغان که در آن زمان الی سال 1992 در سن صغارت قرار داشتند، میباشند). از مجموع دوسیه های 40 نفر هنوز تحت دوران است. به تعاد 20 نفر هنوز در هالند زنده گی قانونی دارند ولی پروسه اخذ دوباره اقامت شان در جریان است. تقریباٌ تعداد 130 نفر که دوسیه های شان بسته است بصورت غیر قانونی در هالند زنده گی مینمایند. تعداد 64 نفر در یک موقعیت فرستادن دوباره به افغانستان قرار دارند. فرستادن 45 تن افراد 1-اف نسبت خطرات احتمالی فعلاٌ امکان پذیر نیست. پروسه خارج ساختن 30 نفر بر اساس حکم محکمه اروپائی حقوق بشر در حالت تعلیق قرار داده شده است. حد وسطی اقامیت افراد تحت 1-اف در هالند 13 سال است.

با احترام

 

ع. بصیر دهزاد

فعال دفاع از حقوق پناهنده گان افغان در هالند

 


August 19th, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها